ALMASIN

تاریخچه سنگ های قیمتی

این که چه کسی اولین بار خودش رو با زیورآلات آراسته کرد؛ هدف من از این مقاله نیست. در جای خودش می تونه مهم باشه و داده های ارزشمندی از نحوه شکل گیری و رشد فرهنگ ها و تمدن ها به محققن بده.

اما من،می خواهم بدونم چرا برخی سنگ ها تو تاریخ مهم شدن و این ارزش رو وام دار چی هستند. ایا این سنگ ها هزار سال دیگه هم گران بها هستند و یا صرفا ما در زمان و شرایطی هستیم که اینها برای ما مهم اند.

از آخر شروع می کنم و به عوامل روانشناختی موضوع می پردازیم.

میل به بقا و تاریخچه سنگ های قیمتی

با اطمینان می شه گفت طعمه و شکار از اهمیت بیشتری نسبت به یک سنگ مثل الماس، برای یک شیر در جنگل دارد.
چه کشف بزرگی کردم!!
اما اینو گفتم، تا بگم چرا این سنگ ها برای ما انسان ها گران بها هستند.
احساسات و افکار ، از وقتی که ما به عنوان یک موجود هوشمند به این نتیجه رسیدم که برای زندگی به یک دیگر نیاز داریم معیار ها و شاخصه های زیادی ذهن ما رو درگیر خودش کرده.

.حس ارزشمند بودن
.جایگاه اجتماعی
.دسترسی به منابع

من فکر میکنم جواهراتی مثل مروارید، یاقوت و خیلی از اشیا نادر و کم یاب پاسخی به این نیاز درون انسان ها بوده باشد.
کما اینکه اکنون چنین است.
داشتن زیورآلات از گذشته می تونسته یک نمایش قدرت و جایگاه برای سایر افراد جامعه بوده باشه.
قدرت می تونه پاسخی به میل بقا و زنده ماندن باشه.

خواص سنگ آمتیست

تمدن ها و سنگ های قیمتی

جوامع طبقاتی از گذشته و در تمدن های مختلف با استفاده از سنگ های نادر و قیمتی جایگاه خود را معرفی می کردند
یک پادشاه با قرار دادن یک تاج سراسر از جواهرات موقعیت و جایگاه خود را به سایر افراد جامعه نشان می دهد.
میشه گفت در عمل تمام جوامع به نوعی طبقاتی هستند.

فضای اجتماعی و میل داشتن سنگ های قیمتی و نادر

بدون در نظر گرفتن شرایط بزرگ شدن یک انسان میشه گفت همگی نیاز های یکسانی را در کل حس می کنیم.
انسان با ورود به جامعه تنها به بقا فکر نمی کند و داشتن حس متفاوت بودن، احترام، انتخاب شدن و جلب توجه از نیاز هایی هستند که اهمیت بسیاری دارند.
در همین نقطه هست که
سنگ های قیمتی، نادر و جواهرات تبدیل میشن به ابزاهای مناسبی برای ایجاد حس تمایز، کمیابی و قدرت.
بر اساس نظریه سیگنال دهی اجتماعی( social signaling)، انسان ها با هدف معرفی جایگاهشون در جامعه‌، دارایی هاشون را به نمایش می گذارند.
همچنین اثر طلایی کمیابی هم به همین صورت است: چیزی که کمتره، ناخودآگاه ارزشمند تره

زیبایی

تمایل انسان به زیبایی و کمال غیر قابل انکار است. زیبا بودن، بی نقص بودن، محبوب بودن، شاخص بودن و حتی قدرت؛ اینها تنها برای تاثیر گذاشتن رو دیگران نیست.
حس سرخوشی که این موارد برای یک شخص داره باعث توجه بیشتر و تلاش برای بدست اوردن آن می شود.
مردم برای تاثیر گذاری روی دیگران ورزش نمی کنند که البته می تونه این طور هم باشه ولی در نهایت اهمیت سلامتی و شادابی ناشی از ورزش،‌ انسان را ترقیب به انجام ان می کند.

در داشتن سنگ های قیمتی و زیورآلات نیز به همینگونه است نه فقط برای تاثیر گذاری روی دیگران بلکه حسی که یک فرد از داشتن ان تجربه می کند. بسیار ارزشمند است.

شرایط خاص سنگ های قیمتی :

سنگ های قیمتی مثل مواد آلی نیستند و سه ویژگی جاودانگی ، قدرت و امنینت از مواردی هستند که انها را از سایر مواد متمایز می کند.
مواد آلی مثل گیاهان و چوب در گذر زمان از بین می روند.

این سنگ های در طول میلیون ها سال نیز تغییر شکل نمی دهند: نماد جاودانگی و استقامت
تشکل سنگ هایی مثل الماس حاصل فشار و حرارت بسبار زیادی در اعماق زمین است: نماد قدرت

استفاده از سنگ ها قیمتی تمدن های مختلف

این ویژگی ها باعث شده انسان ها از این سنگ ها به عنوان نماد جاودانگی و قدرت استفاده کنند.

بازگشت به بالا